Heb jij dat ook weleens? Dan kijk je om je heen en denkt: ‘hoe is deze chaos ontstaan???’ Opgestapelde post, losse bonnetjes, kinderrommel, schoenen en laarzen die rondslingeren en vooral dat ‘nader-uit-te-zoeken-waar-ik-nooit-tijd-voor-heb-bakje’. Vreselijk! Het kost heel veel energie (vooral als je daardoor belangrijke dingen kwijtraakt) en het levert je niets op, hooguit frustratie.
Dus: hoe breng je zo snel mogelijk je huis weer op orde?
1. Sorteer je spullen op ‘word ik hier blij van’?
De meeste mensen moeten het gewoon erkennen: ‘ik heb teveel spullen!’. De lente is altijd een heerlijke tijd om (als het weer het toelaat) de ramen lekker open te zetten, frisse lucht binnen te laten en vooral om schoon te maken. Het winternest kan opgeruimd worden, we hebben lucht en zuurstof nodig!
Als je het lastig vindt om dingen weg te doen, vraag dan je partner, kinderen, buurvrouw of vriendin om hulp, maar zorg dat je een dag, weekend of week inplant om weer orde te brengen in je huis. Ga kamer voor kamer langs en schroom niet om elke kast open te trekken om te zien wat zich daar verzameld heeft. Pak alles op en hou alleen dat waar je écht blij van wordt, wat seizoensgebonden is of wat je perse nodig hebt. Simpel en zeer doeltreffend!
2. Schaf het nader-uit-te-zoeken-bakje af
Wat doe je met al die spullen die je niet meer wilt of nodig hebt? Geef het weg, verkoop het, breng het naar de kringloop of gooi het in de prullenbak. En bedenk: je MOET kiezen waar iets naartoe gaat. Dus óf je houdt het, óf het gaat weg. Maar schaf dat nader-uit-te-zoeken-bakje af, want je hebt er toch geen tijd voor. Hou alleen die artikelen en tijdschriften die je écht gaat lezen en geef de rest van de stapel aan iemand die er wel tijd voor heeft.
Nog steeds lastig om dingen weg te doen? Bedenk waar jij het liefste je tijd aan besteedt. Is dat opruimen? Nee, natuurlijk niet! Je wil liefhebben, je wil leuke dingen doen, Bijbel lezen, mooie projecten afmaken… dus zorg dat je de ballast in je leven opruimt.
3. Zorg ervoor dat alles een eigen plek heeft
Als iets geen eigen plek heeft, gaat het rondzwerven, omdat niemand weet waar het opgeborgen moet worden. Dus: zorg dat alles een eigen plek heeft. En sorteer het meteen op ruimte. Oftewel de keukenspullen horen in de keuken. Alles wat je in de badkamer gebruikt, hoort in de badkamer, niet in de woonkamer… Ja, dat klinkt heel logisch, maar je zult er versteld van staan hoeveel mensen dingen op onlogische plekken hebben liggen, waardoor het vervolgens niet opgeruimd wordt, maar gaat rondslingeren. En dat wil je nou precies voorkomen!
4. Ruim meteen op als je iets gebruikt hebt
Vermijd uitstelgedrag: ruim gewoon meteen op wat je niet meer gebruikt. Want het is nou eenmaal zo: zodra er één rommeltje ligt, dan komen er heel snel andere rommeltjes bij. Rommel werkt magnetisch. En leer dit ook aan je kinderen of andere huisgenoten. Zeg het ze honderd keer, maar blijf het zeggen totdat iedereen in huis precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt: alles wat gebruikt is, moet op zijn eigen plek worden teruggelegd. Een opgeruimd en geordend huis heb je alleen als iedereen in huis meewerkt. Of het moet je droom zijn om als Assepoester door het leven te gaan…
5. Geniet van het resultaat!
En dit is altijd belangrijk: vier feest! Wees blij met wat je hebt gedaan. Geniet van je opgeruimde, nette, frisse slaapkamer. Ga even heerlijk op je bank zitten in de woonkamer, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je op een autootje of iets dergelijks gaat zitten. Pak een tijdschrift van de stapel die je nog graag wilde lezen en geniet! Wat en vrijheid, wat een energie… ja zo is het leven perfect.
In elk geval tot het volgende opruimrondje 😊
Welke rommel verzamelt bij jou het meest vaak? En hoe kun je dat voorkomen? Inspireer anderen en laat het weten in de comments hieronder!
Hoi Carianne, wat een heerlijke tips om te lezen. Krijg gelijk zin om er mee aan de slag te gaan. heb je misschien nog een aanvullende tip voor weerbarstige huisgenoten? Mijn man roept namelijk iedere dag “wat is het hier een troep” maar doet er zelf niets aan. Die troep valt overigens prima mee, het is schoon, we zijn alleen wel een gezin met kinderen.. Als ik aangeef dat hij zelf ook wel wat mag doen of als ik hem aanspreek op zijn rommeltjes dan zegt hij dat die omgekeerde psychologie niet werkt. Hij is de opgeruimde in huis. 🙂 Als ik jou plan dan lees dan denk ik ja! dat wil ik! hoe krijg ik hem mee? enne, zijn er meer die zo’n man hebben? of is die van mij uniek?
Lieve Eveline,
Dankjewel voor je bericht!
Stel een huisvergadering voor… kan elk gezinslid aangeven hoe hij/zij denkt om mee te werken aan het heerlijke schone en opgeruimde huis. Stel dan een tijdslimiet in en bedenk met elkaar een leuke beloning (samen film kijken of een ijsje halen ofzo). Zorg ook dat iedereen zijn en haar eigen (opruim)taken in huis heeft, dan hoef je nooit te discussiëren. En als het niet werkt? Dan kun je het liefdevol blijven aangeven, of zelf aan de slag gaan (uit liefde, niet uit frustratie) of een schoonmaakster regelen die ook bereid is om op te ruimen. En bid vooral voor alle weerbarstige huisgenoten, want God kan overal doorheen breken…
Veel succes!
Hartelijke groeten,
Carianne
Heel herkenbaar en fijne tips ik hoop echt dat het mij gaat lukken ballast weg en een georganiseerd huis zonder al die troepjes en frutseltjes…. en dat chaos in huis chaos in je hoofd… soms echt waar begin je… stap voor stsp en plannen dus😉
Bedankt groetjes Petra
Lieve Petra,
Dankjewel voor je reactie. Inderdaad; kleine stapjes! En verwacht niet dat het in een keer goed gaat. De vraag is of je in staat bent (wat je bent, als je daarvoor kiest :-)) het iedere keer weer opnieuw op te pakken, als het even niet lukte. Net zo lang totdat het een routine wordt en het vanzelf gaat. Dan is het zeker mogelijk! Is een sloddervos als ik was, ook gelukt ;-).
Hartelijke groeten,
Nelleke
Dank je wel voor de tips. Ik was er al mee aan de slag gegaan afgelopen week. IK heb lijstjes gemaakt wat ik dagelijks moet doen, wat ik wekelijks moet doen en twee lijstjes met de ene week dat en de andere week dat, zodat niet alles in 1 week hoeft, maar dat ik het ook niet drie of vier weken laat wachten.
Met deze lijstjes heb ik veel meer rust overdag. ‘S Morgens het lijstje afwerken en heb de hele middag voor mijn eigen dingen. En dat kan zijn dat ik dan een kast ga opruimen of dat ik in de tuin bezig ga, of zoals vanmiddag tijdens de regen en hagelbuien lekker zitten kleuren en tekenen. Maar het is in ieder geval iets wat ontspanning geeft.
Hopelijk krijgen we een prachtig weekend en kan ik heerlijk de tuin in gaan. Heb een plattegrond van de tuin gemaakt en het in vakjes verdeeld. Zodat ik niet de druk voel om de hele tuin in 1 keer te doen, maar vakje voor vakje en dan vooral te gaan genieten van de vakjes die klaar zijn!!!!.
Lieve Jenny,
Dankjewel voor je bericht. Leuk om te lezen dat je zo lekker bezig bent! Slim om het in stukjes te knippen. Langzamerhand kom je er achter wat voor jou het beste werkt. Succes!
Hartelijke groeten!